Program edukacyjny Żłobka Krokodylek został opracowany przez Dyrektora Pedagogicznego wraz z Psychologiem Dziecięcym współpracującym z naszą placówką. Program ma na celu rozwijać pamięć słuchową i wzrokową, małą i dużą motorykę, spostrzegawczość, umiejętności twórczego myślenia, a także wspierać postępy dzieci w czynnościach samoobsługowych.
Poprzez nasze działania pragniemy zapewniać każdemu dziecku warunki do prawidłowego i wszechstronnego rozwoju wykorzystując następujące metody:
- metodę Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne – posługiwanie się ruchem jako narzędziem wspomagania rozwoju psychoruchowego,
- metodę Pedagogiki Zabawy Klanzy – zajęcia wdrażające zasady pracy z grupą, wspomagające inteligencję społeczną,
- zabawy fundamentalne – zabawy wspomagające harmonijny rozwój dziecka.
Zabawy dydaktyczne
Gry i zabawy dydaktyczne to zabawy kształcące. Opierają się na pracy w grupach, grach dydaktycznych oraz opowiadaniach. Zabawy dydaktyczne przyśpieszają i wspomagają rozwój zdolności porozumiewania się z otoczeniem, wchodzenia w kontakty z rówieśnikami, nawiązywania relacji, tym samym rozszerzając u dzieci zasób słownictwa. Dzieci uczą się współdziałania i współpracy z rówieśnikami, ćwiczą funkcje umysłowe, utrwalają wiadomości i nabywają nowych umiejętności. Dzieci mają możliwość doświadczenia czegoś nowego. Przykładowe zajęcia to: rozróżnianie cech przedmiotów, kształtu, wielkości, barwy, rozpoznawanie i utrwalanie kolorów.
Zajęcia z języka angielskiego
Zajęcia włączone są w rytm codziennych czynności. Dzieci poznają nowe słowa związane ze swoimi działaniami w czasie posiłku, śpiewu, tańca, spaceru. Codziennie prowadzone są zajęcia z lektorem wzbogacone o interaktywne gry i zabawy dostosowane do wieku dzieci.
Wyrabianie nawyków higienicznych, porządkowych i grzecznościowych
Dzieci uczą się funkcjonowania w grupie oraz prawidłowych zachowań: czekania w kolejce, dzielenia się zabawką, sprzątania po skończonej zabawie. Poznają trzy magiczne słowa: proszę, dziękuję, przepraszam. Kształtujemy w dzieciach nawyk mycia rąk przed i po posiłku. Wspieramy trening czystości , oraz uczymy czynności samoobsługowych takich jak: nauka ubierania się i rozbierania, samodzielne spożywanie posiłków.
Zabawy konstrukcyjne
Polegają na budowaniu, składaniu całości z elementów z wykorzystaniem różnorodnego materiału. Dziecko bawiąc się, wykonując czynności konstrukcyjne odczuwa przyjemność, zadowolenie, jednocześnie zaspakaja ważną potrzebę tworzenia.
Dzięki takim zabawom dziecko potrafi:
- budować z klocków różnej wielkości i różnorodnych kształtach,
- konstruować, łączyć elementy,
- budować z piasku lub śniegu,
- tworzyć i konstruować z różnych przedmiotów zabawki.
Celem zabaw manipulacyjno- konstrukcyjnych jest: rozwój zręczności i koordynacji ruchów a w szczególności usprawnienie pracy dłoni – palców i nadgarstka, usprawnianie procesów myślenia i koncentracji, ćwiczenie cierpliwości i wytrwałości.
Zabawy rytmiczno- muzyczne
Rozwijanie sprawności fizycznej i muzyczno-ruchowej poprzez prowadzenie zabaw ruchowych takich jak: rytmika, gimnastyka poranna, taniec, śpiew. Zajęcia odbywają się codziennie. W tym czasie dzieci uczą się piosenek, wierszyków oraz prostych układów ruchowych. Poznają różne instrumenty muzyczne. Zajęcia łączą muzykę z ruchem, aby wpłynąć na rozwój sensoryczno-motoryczny u dziecka oraz wspierać jego motorykę dużą. Dzieci chętnie uczą się piosenek i z przyjemnością naśladują ruchy. Zabawy muzyczne kształtują umiejętność pracy w grupie. Wykorzystanie ruchu oraz tańca daje dzieciom możliwość przeżycia pozytywnych emocji. Zajęcia rozwijają inwencję twórczą, słuch muzyczny, koordynację ruchową. Dodatkowo raz w tygodniu prowadzone są zajęcia z gimnastyki korekcyjnej w celu dbania o odpowiednią postawę dzieci szczególnie w tak ważnym okresie intensywnego wzrostu.
Zabawy plastyczno-techniczne
Wspólnie tworzymy małe dzieła sztuki. Zapoznajemy dzieci z kredkami, farbami, plasteliną, masą solną i różnymi technikami powstania prac plastycznych. Zajęcia mają na celu usprawnienie motoryki małej i koordynacji wzrokowo-ruchowej. Zajęcia wpływają korzystnie na rozwój twórczego myślenia, pobudzają wyobraźnię oraz poprawiają koncentrację uwagi. Zajęcia te oprócz funkcji usprawniających mają na celu rozwijanie zmysłu estetycznego.
Zabawy sensoryczne
W pierwszych latach życia dziecko poznaje świat wielozmysłowo, czyli polisensorycznie. Podczas tego rodzaju zabaw mali ludzie poznają różne konsystencje, tekstury i kształty. Mieszają, przelewają, gniotą, wąchają, smakują. Zajęcia wpływają na prawidłowe nabywanie umiejętności związanych z odbiorem, klasyfikacją i łączeniem wrażeń zmysłowych.
Zabawy usprawniające i rozwijające mowę
Ten typ zajęć pozwala na poszerzenie zasobu słów oraz poprawę artykulacji. Stymulujemy sprawność językową dziecka poprzez wprowadzanie nowych słów, przypominanie wcześniej poznanych. Ćwiczenia obejmujące gimnastykę buzi i języka usprawniają działanie aparatu mowy, ułatwiają przezwyciężanie trudności rozwojowych związanych z nabywaniem umiejętności prawidłowej mowy dzieci. Raz w tygodniu prowadzone są zajęcia z logorytmiki przez logopedę wykonującego z dziećmi szereg ćwiczeń pobudzających aparat mowy do prawidłowej pracy.