Praca wychowawczo – dydaktyczna w Przedszkolu Krokodylek planowana jest zgodnie z Nową Podstawą Programową Wychowania Przedszkolnego (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. - Dziennik Ustaw z dnia 24 lutego 2017 r.). Założenia podstawy programowej wychowania przedszkolnego realizujemy w oparciu o:
- Program wychowania przedszkolnego "Trampolina" wydawnictwa PWN,
- Program wspomagania rozwoju dzieci najmłodszych "Zabawy fundamentalne",
- Autorski program Krokodylek.
W pracy z dziećmi skupiamy się głównie na metodach aktywizujących. Naszym celem edukacyjnym jest: wszechstronny i harmonijny rozwój dziecka, wzbogacanie wiedzy o świecie, kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej, rozwijanie umiejętności społecznych, a także kształtowanie sprawności fizycznej.
Stosujemy w pracy z dziećmi wiele nowatorskich metod m. in.:
- Metodę Projektów Badawczych L. Katz, która opiera się w dużym stopniu na bezpośrednim doświadczaniu i autentycznych obiektach, w naturalny sposób odwołuje się do wcześniejszych doświadczeń, daje dzieciom okazję do prowadzenia badań przy minimalnej pomocy dorosłych i przedstawienie zdobytej wiedzy przez dzieci, umiejętności oraz technik dostosowanych do wieku dzieci. W KROKODYLKU przeprowadziliśmy m.in. następujące projekty z dziećmi: JABŁKO, BUT, POCIĄG, SAMOCHÓD, LIŚĆ, NASIONKO, KOT, JAJKO, CZEKOLADA . W ramach naszych działań dzieci były na wielu wycieczkach: u szewca, w salonie samochodowym u mechanika, na peronie, jechały koleją, były w Muzeum Kolejnictwa, w parku miejskim, na łące. Do przedszkola przychodzili eksperci – często w tę rolę wcielali się rodzice. W cały proces pracy nad projektem włączeni byli rodzice i najbliższa rodzina, którzy przygotowywali z dziećmi różnego rodzaju materiały do zajęć i gromadzili z nami eksponaty do obserwacji i pogłębiania wiedzy. Każdy z tych projektów zakończony był prezentacją wiedzy i umiejętności dzieci przed gronem rodziców. Po miesiącu było widać ile działań wykonały dzieci i jak wielką pozyskały wiedzę. Praca ta metodą przynosi wymierne korzyści dla małych odkrywców.
- Metodę Dobrego Startu M. Bogdanowicz, która angażuje w uczenie wielozmysłowe : wzrokowo – słuchowo – dotykowo – kinestetyczno – ruchowo. Głównym celem tej metody jest kształtowanie mowy, przygotowanie dzieci do nauki pisania i czytania.
- Dziecięcą matematykę - Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej, która pozwala dziecku rozwiązywać problemy, doświadczać, wyciągać samodzielnie wnioski oraz przewidywać.
- Metodę Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, która pozwala dzieciom poznać swoje ciało, usprawnia motorykę, usprawnia i daje poczucie swojej siły.
- Metoda KLANZY, pedagogikę zabawy, która integruje grupę, wyzwala wiele pozytywnych emocji.